Wednesday, April 7, 2010

Al-Kisah Jantan Hampeh

Di suatu tengah hari yang agak terik, aku, KM, S dan N bergerak-gerak khas nak pegi lunch dari ofis. Kami berempat aje masa tu. Yang lain-lain ada hal sendiri katanya. Kami pun keluar dah lewat, dah pukul 1 lebih dah. Kami pun tunggu le lif kat lobi lif tingkat 17 yang ado tu. Tunggu punya tunggu lif, ada satu pintu lif terbukak. Dalam lif tu ada la dalam 2-3 orang makcik-makcik dan pakcik-pakcik, yang aku konfem dari Kementerian Wanita & Masyarakat tingkat atas. Bila dah masuk lif, tetiber sorang makcik vogue (MV) bertanya kat aku:

MV: Amboi sihatnye.. Twins ke?
Aku: Heheh. Taklah. Sorang aje.
MV: Ye ke, nampak macam twins.
N: *menyampuk* Kalo twins senang la kak, kan?
Aku: Heh, SENANG? *dengan nada auntie-auntie*

Semua orang dalam lif tergelak mendengar jawapan aku. Alih-alih, ada pulak sorang jantan hampeh (JH) ni menyampuk..

JH: Sapa kata jaga twins susah?
*aku terus toleh nak tengok sapa la jantans yang kata senang menjaga twins ittew.. la, pokcik tua rupanya. tak jadi aku nak membahasekan dia*
MV: Kenapa, En JH ada twins ke?
JH: Ada. Senang aje nak jaga.
MV: Ye ke? Anak yang ke berapa En.JH?
JH: Yang ke-6 dan ke-7. Sekarang dah tadika.

Dan kemudian, pintu lif pun terbukak dan kami semua dah sampai ke Ground Floor. Keluaq saja dari lif tu, aku terus tarik tangan KM dan mengomel kat dia.

Aku: Hish, hanginnye saya dengar dia kata jaga twins tak susah!
KM: Itu la pasal. Akak tadi SIKIIIIIT je lagi nak tanya, 'Iyelah senang. Awak jaga ke, isteri awak yang jaga?'
Aku: Itu la kannnn... Saya sebab mengingatkan diri ni dah lapan bulan mengandung dan dia tu orang tua je. Kalo tak, dah bertalu-talu saya bahasakan. Senang kunun.. Chet!

Dan kami berdua tak abis-abis mengkondem jantan hampehs ittew di sepanjang jalan ke foodcourt, sambil disambut gelak ketawa adik-adik kami, si S dan N.

Wahai Jantan Hampehs. Ketahui la fakta ini. Jaga sorang anak pun susah. Apa lagi nak jaga twins. Kebanyakan orang yang aku kenal, sampai berenti kerja atau amik cuti lama sebab menjaga anak kembar. Kalo kembar tiga, memang konfem berenti keje. Sedap aje dia cakap 'Sapa kata jaga twins susah?'.. Aku yakin 200% yang bini dia dan orang gaji dia aje yang jaga anak-anak dia yang seramai 7 orang tuh. Kalo twins, hmmm, memang sah dia tak mampu nak tolong. Cube bayangkan, kalo budak tu menangis nak susu, dua-dua akan nangis nak susu. Ko nan ado susu, mesti la bini ko yang terkehel-kehel nak menyusu budak-budak berdua tuh. Skang katanya dah sekolah tadika. Hek-eleh, tadika okey lagi bang oi. Nanti kita tengok bila twins dia masuk ke sekolah rendah. Kena pulak twins dia lain-lain kelas. Kita tengok sapa yang akan berkejar ke sana-sini untuk pendaftaran. Eleh, takyah cakap pasal pendaftaran. Kita tengok sapa yang tertungging-tungging nak balut buku teks dan buku latihan anak-anak kembar dia. Sapa lagi kalo bukan bini dia yang malang tuh.

Chet.

Oleh itu, walaupun gambar berikut ni tak senonoh, aku amik juge sebab ia memang melambangkan perasaan aku terhadap si Jantan Hampeh ittews. Hambek ko Jantan Hampehszz, aku dedicate gambo ni kat ko.. Heh!


                    I feel so liberated!

5 comments:

ladynina said...

benci la JH tu. dan gambar dedicated tu sgt cute.

zarrien08 said...

Ho ho ho.. marah bebenor Kak Ju yer..
Ermm.. I might not understand the susah payah menjaga anak ni, but reading your comments on twins lapar susu tuh.. huhuhu.. pengsan the mummy nak kasi dua2 at one time.. *camaner yerrr dia nak kasi?.. hmmm..*
Kesimpulannya, saya setuju jugak lah yg 'Jantanzz itu mmg hampehsss'. Hiksss

Sleeperzzzz said...

niens: hahahah..chumel kannn gambar ittews.. memang sgt melambangkan perassan ku di waktu itu dan juga di ketika ini! heh! :P

zazabam: y'know what.. i know a mom from my Nadia's class. anak dia triplets okeh. ketiga-tiganya kelas lain-lain. masa 1st day skolah, i rasa syahdu sungguh tgk dia, lari sana-sini. bila duduk bersembang dgn dia, katanya the torture dah start wayyy before registration day lagi. balut buku 3 set... tulis nama anak-anak 3 set.. dia mmg print nama dan lekat je kat buku anak-anak dia. balut buku pun pakai yg instant wrapper (skang dah ada instant book wrapper uols). dia kata, masa triplets dia baby-baby, kerenah mcm lain. bila tadika tak susah sgt. masuk sekolah rendah, WOW, azab gile. masa hari sukan, dia angkut laki dan mak dia sekali untuk mengepung anak2 dia kat padang. dia berenti keje just to take care of the kids..

hoh...sapa kata senang jaga anak kembar... *karate JH*

azyei said...

I have these dialogues running through my head of what I would have said to the hampehs guy if I had been there. I can only express one at the moment: Ehh, pakcik! Meh sini kau!! *hiyark dush piak piak kebaboom pow wow (and multiply it by 88 times)*

red said...

Hahahaha... hampeh punya JH...